Przedstawiciele najwcześniejszej klasycznej teorii zarządzania traktują organizację jak maszynę , zamknięty mechaniczny system który należy poddać silnemu scentralizowanemu przywództwu i jasno sprecyzowanym narzędziom kontroli.
Ludzie są cenieni za zdolność dopasowania się do z góry zaplanowanej struktury organizacyjnej.
W klasycznym zarządzaniu rynek i przedsiębiorstwo postrzegane są jako kategorie rozłączne i nie zależne.
Skuteczność rynkowa firm zależna jest od nawiązania partnerskich stosunków z uczestnikami rynku , koncepcja zakłada budowę związków lojalnościowych z klientami i aliansów strategicznych z partnerami w tym z konkurencją.
Marketing relacji ma uczynić z nabywcy nie tylko współtwórcę produktów ale i związać go na stale z firmą.
Marketing relacji także ma na celu uczynić Partnera z konkurencji tworząc nowe wspólne produkty i usługi.
Aby zachować konkurencyjność nowe związki partnerskie maja posiadać rdzeń traktowany jako zbiór kluczowych kompetencji.
Zbiór ten stanowi całość połączona z Partnerami więziami :
Prawnymi – wspólna marka
Finansowymi – wspólne wydatki
Operacyjnymi – wspólna współpraca z dostawcami klientami partnerami, konkurencją